Анотація досвіду роботи Бугаєва Володимира
Борисовича, вчителя географії, "старший вчитель"
Досвід вивчався в роках :
з 2008 по 2010 р.р. завідувачем районного методичного кабінету Журавлюк В.М.
Актуальність досвіду. В основі даного досвіду
лежить краєзнавчий принцип у викладанні географії відповідно до старого
дидактичного правила «від відомого – до невідомого», «від близького – до
далекого». Тема досвіду відповідає новим пріоритетним завданням шкільного курсу географії – формування в
учнів цілісного географічного образу планети Земля, починаючи від вивчення
рідного краю й держави та закінчуючи пізнанням глобальних закономірностей і
процесів.
Реалізація краєзнавчого
підходу сприяє у підвищенні ефективності навчально-виховного процесу з
географії, дозволяє створити умови для самореалізації особистості, а в
майбутньому допоможе їй знайти себе в навколишньому середовищі.
Вид досвіду за характером новизни –
раціоналізаторський. Відзначається своєрідним стилем учителя в проектуванні
педагогічного процесу на краєзнавчій основі . Використовуючи краєзнавчий
принцип навчання, вчитель пов’язує в єдине ціле процес навчання і виховання.
Вчитель має педагогічні
знахідки: тематичний план здійснення краєзнавчого підходу до викладання курсів
географії, плани-конспекти уроків, практичних робіт, зібраний на екскурсіях і в
туристичних походах краєзнавчий матеріал, результати учнівських та власних
спостережень і досліджень (доповіді, реферати, творчі роботи, графіки, таблиці,
діаграми, фотографії та ін.).
Новизна досвіду полягає в інноваційному підході до використання краєзнавчого
принципу навчання.
Теоретичною основою
досвіду є творчий доробок таких науковців: І.Буринової, І. Верби, Ф.Заставного,
О.Корннєєва, В.Серебрія, О.Стадника, інших.
Сутність досвіду заключається в
моделюванні педагогічного процесу таким чином, що місцевий краєзнавчий матеріал
стає вихідним для формування географічних уявлень, понять і закономірностей.
Великого значення надає дослідницькій роботі учнів, яка сприяє організації
спостережень за природними об’єктами, явищами і процесами, за діяльністю людей свого краю.
Головна ідея досвіду – створення умов для
активізації розумової діяльності дітей, пожвавлення процесу сприйняття на
уроках, розширення й поглиблення розуміння учнями навколишнього середовища,
сприяння у формуванні конкретних умінь і навичок, підвищення внутрішньої мотивації
до вивчення географії.
Реалізація проблеми
краєзнавчого навчання дає можливість апробувати нові педагогічні технології,
використати цікаві форми навчання, розширює можливості між- предметних
зв’язків, дає грунт для організації дослідницької роботи.
Технологія досвіду має два напрямки:
-
навчальне краєзнавство, характер і зміст якого
визначаються навчальною програмою;
-
позакласне краєзнавство, зміст якого формується
відповідно до спрямованості системи виховної роботи школи.
Зміст і
характер краєзнавчої роботи , яку організовує вчитель, можна
систематизувати за
діяльністю на пізнавальну, дослідницьку і практичну. Вчитель починає від
простого, пасивного спостерігання, пізнання навколишнього середовища до
дослідницького, творчого пошуку. В кінцевому результаті працює над
перетворенням, отриманих в процесі пошуку знань на стійкі переконання, а
результати досліджень намагається використати для підготовки учнів до активного
життя в суспільстві.
Модель технології краєзнавчого
підходу вчителя містить у собі такі складові:
-
організація творчої праці учнів на уроках з використанням
краєзнавчого матеріалу;
-
створення навчально – методичного забезпечення для
підготовки та організації проведення навчальних занять;
-
методичне забезпечення позакласної роботи;
-
практична робота зі збору, систематизації і використання
краєзнавчих матеріалів;
-
організація дослідницької роботи на географічному
майданчику.
Результативність
досвіду. Протягом 2008-2010р.р. здійснювався моніторинг професійної майстерності
вчителя за такими параметрами:
-
анкетування учнів
«Як я знаю рідний край»;
-
контрольні роботи з географії за завданнями різних видів
складності;
-
моніторинг методичної активності вчителя;
-
аналіз результативності участі учнів у предметних
олімпіадах, краєзнавчих конкурсах.
Аналіз
моніторингових матеріалів виявив високий рейтинг педагога.