Анотація досвіду роботи Мочеброди Олени
Євгеніївни, вчителя географії, "старший вчитель".
Адреса досвіду: ЗОШ І-ІІІ ст. ім. В.К.Липинського с. Затурці
Досвід вивчався в роках :
з 2008 по 2010 р.р. завідувачем районного методичного кабінету Журавлюк В.М.
Актуальність досвіду. Зміни парадигми освіти
спонукають педагогів до впровадження інноваційних технологій навчання та
виховання дитини, які б забезпечили збереження унікальної особистості,
всебічний розвиток та формування її готовності до інтеграції в сучасне
суспільство. Саме метод проектів, що відповідає цим вимогам, і став сьогодні
однією з основних методик сучасної школи. Тому тема досвіду оптимально
узгоджується з новими завданнями освіти « Я знаю, для чого мені треба все, що я
пізнаю, і де та як я зможу ці знання застосувати».
Впровадження методу
проектів дає змогу педагогу навчити
учнів вирішувати певні проблеми, взяті з реального життя, сприяє формуванню
інтелектуальних, спеціальних і загальнокультурних знань та вмінь учнів;
розвиває ініціативу, навички співробітництва, логічне мислення; виробляє вміння
отримувати інформацію; розвиває навички самоосвіти.
Вид досвіду за характером новизни –
раціоналізаторський.
Особливістю цього досвіду
є творчий підхід учителя до використання теоретичних аспектів відомих науковців
щодо впровадження проектної технології в практику викладання всіх курсів
географії та організацію позакласної роботи з предмету.
У творчій скарбниці
вчителя – тематичне планування курсів географії з використанням проектної
технології, рекомендації до підготовки до проектної діяльності і до етапів
роботи над проектами; вимоги до оцінювання проектів; різноманітні проекти ,
створені дітьми й оформлені у вигляді буклетів, комп’ютерних презентацій,
розкладок, макетів та інш. Вчителем укладено списки рекомендованої літератури з
проблеми.
Новизна досвіду полягає у особистісному
баченні вчителем проблеми проектної методики, що проявляється у виборі тем для
проектів з використання краєзнавчого матеріалу.
Теоретичною основою
досвіду є наукові дослідження ряду зарубіжних та українських науковців .
Американський вчений Джон Дьюї, щодо побудови школи на активній основі.
Першим ввів поняття «метод проектів» та
зробив їх класифікацію американський
професор В. Кільпатрик.
Українськими дослідниками
цієї технології в різні періоди були: Г. Ващенко, О. Пєхота, О. Пометун,
Н. Котелянець, який визначає
проектування як особливий тип
інтелектуальної діяльності, Класифікацію проектів, які використовуються в
географії, зробила В. Ніколіна, В. Ніщета розробила зведену таблицю критеріїв
їх оцінювання , а також вимоги до якостей особистості вчителя. В Гузєєв
запропонував етапи роботи над проектом.
Сутність досвіду полягає у творчому
підході до використання вчителем цілої системи дидактичних засобів,
методів,прийомів, які є необхідними для адаптації проектної технології до
організації навчально-виховного процесу своєї школи з дотриманням вимог до
навчального проектування .
Це досвід формування у
школярів основ проектного мислення, розвитку творчої та дослідницької
пізнавальної діяльності в системі
неперервної географічної освіти: уроки природознавства, географії,
факультативні заняття з краєзнавства, позакласна робота.
Головна ідея досвіду – встановити
взаємозв’язок між теорією і практикою в процесі навчання, виховання та розвитку
особистості учнів, здобуття ними навчального та соціального досвіду.
Технологія досвіду Модель технології «методу
проектів » містить у собі такі складові:
-
дотримання вимог навчальних програм з усіх курсів
географії та методичних рекомендацій МОН
України щодо викладання географії;
-
адаптація до умов навчального закладу проектної технології
у забезпеченні навчально-виховного процесу та позакласної роботи з географії.
Модель
проектної технології реалізується вчителем таким чином:
-
послідовне дотримання основних етапів роботи над
проектом;
-
творчий підхід до організації роботи на кожному з етапів
проекту, навчально-методичне забезпечення
кожного з етапів (алгоритми та рекомендації до проведення конкретного
учнівського дослідження, до підготовки звітів, доповідей, оформлення
демонстраційних матеріалів, всього того, що використовується учнями в процесі створення
та захисту проектів).
-
Організація та проведення різноманітних позакласних
заходів для мотивації роботи над проектами (предметні тижні, екскурсії, використання
комп’ютерних технологій).
Заслуговує на увагу
актуальність і значущість тем, які вибираються для проектів і тих, що
відповідають навчальному плану та
органічно вплітаються в навчальний
процес і тих, які використовуються в
позаурочний час.
Вчителька вміло спрямовує
діяльність учнів на самостійне використання знань для розв’язання поставлених
завдань.
Слід відмітити вміння
вчителем спрогнозувати можливий результат.
Олені Євгеніївні вдається
постійно урізноманітнювати форми і методи організації творчої інтелектуальної діяльності учнів.
Педагог, працюючи над реалізацією методу
проектів переорієнтовує навчально-виховну роботу учнів на пошукову,
дослідницьку, творчого характеру, формуючи
в дітей такі навички як: самостійне використання знань для виконання
певного завдання, здатність комбінувати відомі методи, комп’ютерний підхід до
проблеми, здатність прогнозувати й встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Результативність
досвіду. Протягом 2008-2010р.р. здійснювався моніторинг професійної майстерності
вчителя за такими параметрами:
-
визначення якісного показника рівня навчальних досягнень
учнів з географії;
-
моніторинг методичної активності вчителя;
-
результативності
участі учнів у предметних олімпіадах, різноманітних конкурсах.
Аналіз
моніторингових матеріалів виявив високий рейтинг педагога.