Навчальні екскурсії можна
проводити як з цілим класом, так і групами (бригадами).
1. Коли розглядається невеликий
екскурсійний об'єкт, а окремі ділянки розміщені поряд, то групи учнів
розходяться на свої позиції, виконують самостійно практичне завдання. Вчитель
їх інструктує, потім перевіряє виконане завдання і веде по всьому маршруту.
Під час проходження маршруту кожна група звітує про результати проробленої
роботи. Таким чином, усі учні отримують цілісну картину про екскурсійний
об'єкт [5, с. 363].
2. Навчальну екскурсію на великий
об'єкт зі складним маршрутом можна провести по-іншому. Спочатку учні класом
проходять маршрут, а вчитель на кожній зупинці проводить бесіду. Потім клас
об'єднується у бригади, які розходяться по своїх ділянках роботи і виконують
групові практичні завдання [5].
3. Щоб отримати більше
інформації, використовують індивідуальні завдання.
4. Поділ класу на групи дає можливість отримати повнішу інформацію про
об'єкт.
І на оформлення звіту за такої
форми буде затрачено менше часу, однак потрібно враховувати, що, працюючи над
виконанням групового завдання, учні детально вивчають | одну частину
екскурсійного завдання, лише і «свою»,
тобто розглядають об'єкт вузько, І однобічно. Важливо організовувати
роботу так, щоб усі групові завдання пов'язувалися між собою і учні були у них
задіяні. Як варіант - проходження усіма усіх зупинок по черзі.
5. Програмні навчальні екскурсії
у природу доречніше проводити у груповій (бригадній) формі.
6. З фізичної географії краще
проводити комплексні екскурсії (об'єднати кілька екскурсій в одну). За 45
хвилин відійти від школи, вивчити об'єкт і повернутися до наступного уроку
неможливо. Плануючи програмну екскурсію, заздалегідь попередьте завуча і
домовтесь, щоб урок географії поставили останнім.
Як показує шкільна практика,
організація та проведення навчальних екскурсій складається з певних етапів.
Ознайомимося з цією структурою:
1) підготовчий етап;
2) проведення екскурсії (польовий
[7, с. 12]);
3) підсумковий (камеральний [7,
с. 12]);
4) обробка матеріалів [5, с.
355];
5) застосування результатів у
навчальному процесі [5].
|